Wortelkanaalbehandeling

Gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts ontstoken tandweefsel. Ontstoken tandweefsel geneest niet meer. Het is een onomkeerbaar proces. Daarom haalt uw tandarts het ontstoken weefsel weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of endodontische behandeling genoemd.

De wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als uw tand weefsel nog (gedeeltelijk) ‘levend’ is. Indien uw tand weefsel is afgestorven, is een verdoving niet noodzakelijk. Vaak maakt uw tandarts één of meerdere röntgen foto’s. Zo heeft hij een goede controle over het verloop van de behandeling. Uw tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maakt uw tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Veelal wordt de afsluitende vulling tijdens een tweede of derde behandeling gemaakt.  Als de kies is verzwakt, kan een kroon en of opbouw nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Tijdens (de eerste zitting) van een wortelkanaalbehandeling wordt er verdoofd en voelt u dus niets. Na de behandeling kan wat napijn ontstaan. Hiervoor kunt u indien nodig een pijnstiller gebruiken. Als het gebied om de tand of kies dik wordt of als pijnstilling niet helpt dan kunt u contact op nemen met de tandarts.